Suunnittelimme ryhmässä opetuksellisen puolituntisen ja tässä on tulos:
Opetustuokion opetussuunnitelma
Tuokion aihe: media ja vaikuttaminen (tietojen kriittinen tulkitseminen)
Aleksis, Henna ja Laura E.
Tavoite: Tuokion jälkeen oppilas ymmärtää median monimuotoisuuden ja yksilön vastuun median tulkitsemisessa
Orientoiva vaihe: (5-8min)
– oppilaiden herättely aiheeseen & tilanteeseen
– käsiteiden määrittely & tietoisku (medioiden jaottelu & median luonteen tarkastelu)
Oppilaita työllistävä vaihe: (15min)
– tehtävänanto
– tehtävän aiheita mm. sensuuri ja yksisuuntainen/kaksisuuntainen media
– sananvapaus?
– oman mediankäytön tarkastelu, vertailu parin kanssa
Yhteenvetovaihe: (5-8min)
-tulosten kokoaminen
-kokonaistulosten analysointi
Johdatus aiheeseen.
Kysymys oppilaille: ”mitä teille tulee mieleen sanasta media?/mitä medioita olette tänään jo käyttäneet?” (2min, muutama vastaus ja kommentti)
Tietoisku & käsitteiden määrittely: ”Elämme demokraattisessa valtiossa, jossa jokaisen perusoikeuksiin kuuluu sananvapaus, eli kaikilla on oikeus muodostaa ja esittää asioista omia mielipiteitä. Kaikkia koskevista päätöksistä käydään keskustelua ja niihin voi vaikuttaa eri medioiden avulla. Kaikissa maissa sanavapautta ei ole, vaan valtiovalta rajoittaa sopimattomaksi katsomansa tiedon leviämistä. Sanalla media voidaan viitata suureen määrään viestimiä, kuten televisioon, radioon, sanomalehtiin, internetiin tai jopa dvd:hin ja mainoksiin ja blogeihin. Yhteistä kaikille medioille on tiedon välittäminen. Osassa medioista, kuten usein mainoksissa, tiedon välittäminen on yksisuuntaista: mainostaja haluaa välittää tietoa kuluttajille. Osassa tiedonkulku kaksisuuntaista. Näin on vaikkapa internetin keskustelufoorumeilla tai sanomalehtien mielipidekirjoitussivuilla. Sanavapaus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että mediaan voisi suhtautua ilman kritiikkiä; pitää muistaa että kaikki mediassa oleva tieto on jonkun tuottamaa. Toisin sanoen kaikki tieto on jonkun tarkoituksenmukaisesti antamaa ja sillä pyritään vaikuttamaan myös sinuun. Medialla pitäisi olla moraalinen vastuu tuottamastaan materiaalista, mutta näin ei nykyään aina ole.
Oppilaiden työskentelyvaihe:
Tehtävänanto (kalvolla/vast. kaikkien nähtävissä koko ajan): Jaetaan ryhmä pareihin ottamalla luku kahteen. Tehtävä: Lyhyt esittely Suoth Parkista. Lukekaa oheinen uutinen (IS 8.9.08, South Park halutaan kieltää Venäjällä) ja pohtikaa joitakin (vähintään kahta) seuraavista kysymyksistä, kirjoittakaa keskeiset ajatuksenne ylös. Apuna saa käyttää myös oppikirjan kappaletta 30, (sivut 138-141).
– Minkä takia uutisen mukaan Venäjän syyttäjäviranomaiset haluavat kieltää South Parkin esittämisen? Pohtikaa miksi juuri nämä syyt ovat johtaneet kieltotoimenpiteisiin.
– Mitä eri mediatyyppejä uutisesta löytyy?
– Mitä mieltä itse olet South Park animaatiosta?
– Onko South Park yksisuuntainen vai kaksisuuntainen media millä perusteella? Pohdi mitä eroja näillä kahdella on.
– Erittele uutisen eri toimijat, kuka haluaa kieltää, mitä halutaan kieltää, miksi halutaan kieltää?
Yhteenvetovaihe
Käydään kysymyksittäin läpi oppilaiden vastauksia ja pyritään herättämään keskustelua aiheesta. Lopuksi yhteenveto ja kannustus asian pohtimiseen jatkossa. Läksynä: lue kappale 30 ja tutustu vähintään yhteen kaksisuuntaiseen mediaan (esim. Messenger/Irc).
Jätä kommentti